19:e året med Musik i Ladan 2021 - nu med operan Vildmarkspoeten

Midsommarafton fredag 25 juni 2021 16.00
Midsommardagen lördag 26 juni 2021 16.00
söndag 27 juni 2021 16.00

Med anledning av 100-årsminnet av poeten Dan Anderssons död har Anders Emilsson (kompositör) och Daniel Viklund (librettist) skrivit operan Vildmarkspoeten som är en dramatisering av skaldens liv. 
Tvåaktaren skildrar poetens liv i scener från studierna på Brunnsviks folkhögskola, hemmet i Gonäs, Ludvika som nygift och fram till döden, endast 32 år gammal, på hotellrummet i Stockholm.

Huvudrollen som Dan  Andersson sjungs av tenoren Jon Nilsson som förutom operasolist är spelman och utbildad kammarmusiker vid Edsbergs Musikinstitut. Jon kommer i rollen att få spela på Dan Anderssons egen fiol! Dan Andersson-muséet i Ludvika har ställt detta magiska instrument till vårt förfogande för detta tillfälle.

I övriga roller: 
Märta & Karin - Agnes Auer (sopran)
Olga & Vendla - Linnéa Törnqvist (sopran
Valle & Poliskonstapel - Torbjörn Pettersson (baryton)
Polisens assistent - Arvid Emilsson (tenor)

Musiker: Ingrid Olsson och Berit Mattsson violin, Robert Westlund viola, Sara Wijk cello, Sigrid Granit kontrabas, Anders Emilsson klarinett, Bengt Olerås horn.

Musikalisk ledning/Dirigent: Anders Emilsson
Regi/scenografi: Anna Eiding

Vildmarkspoeten är den tredje operan Viklund och Emilsson skapat för Musik i Ladan.  De två första är byggda på H C Andersen-sagor: Kejsarens nya kläder (2016) och Ankungen (2018). Till skillnad från Musik i Ladans tidigare, komiska operauppsättningar är  Vildmarkspoeten  en mera dramatisk historia som skildrar Dan Anderssons gripande livsöde och verk.

Världspremiär för opera om Dan Andersson

Siljan News lördag 26 juni av  Maud Granberg

Det är åter musik i Skifsladan i Uppsälje. Nu för 19:e gången och inget mindre än en nyskriven opera om författaren och poeten Dan Andersson.

Daniel Viklund har skrivit librettot, texten, och Anders Emilsson har komponerat musiken till Vildmarkspoeten som operan kallas.

Jon Nilsson i rollen som Dan Andersson spelar på Dans fiol. foto Maud Granberg.
Jon Nilsson i rollen som Dan Andersson spelar på Dans fiol. foto Maud Granberg.

I fjol var det 100 år sedan Dan Andersson hittades cyanväteförgiftad och död på ett hotellrum i Stockholm. Om inte Coronapandemin hade kommit emellan hade det blivit premiär på operan redan i samband med jubiléet, för det känns helt rätt att uppmärksamma minnet av den folkkäre skalden anser Anders Emilsson, konstnärlig ledare för Musik i Ladan.

— Dan Andersson har stark lokal förankring och hans visor och texter har framförts här i ladan i många år. För mig personligen har han betytt mycket. Han har varit med mig ända sen tonåren.

Redan som 20-åring skrev Anders Emilsson ”Den högsta sången”, ett orkesterverk för Dalarnas orkesterförening baserat på Dan Anderssons dikt ”Gillet på vinden”.
Det var länge ovisst om det skulle kunna bli några föreställningar i ladan i Uppsälje i midsommar. Men i och med att det nu är möjligt att samla en publik på 50 personer blir det tre utsålda föreställningar i helgen. Men det gäller att hålla avstånd och inte trängas. I programmet finns förhållningsorder både för att komma in och ut.

Vildmarkspoeten är en opera i två akter som skildrar Dan Anderssons liv i olika scener. Där gestaltas studierna på Brunnsviks folkhögskola och kärleken till Märta, det nya hemmet i Gonäs utanför Ludvika och det tragiska slutet på Hotell Hellman i Stockholm.

Läs hela artikeln

Affisch 2021

mån 24 juni 2019 19.00

Det blev en härlig blandning av allt från fartfylld blues och gamla klassiker till känslosamma ballader. 
Gästartist Jan Allan trumpet
 

Tack Dalarnas Tidningar för fin recension:
RECENSION | 24 jun 2019
Välförtjänt med fullsatt på Andersen-operor i Uppsälje
 
Primus motor i Opera i ladan i Uppsälje, tillika ladans ägare, Anders Emilsson, har i stort sett hållit fast vid konceptet från de tidiga åren, konstaterar jag när jag efter några års uppehåll kommer tillbaka för den 18:e säsongen. Fullsatt var det också, som vanligt.

Det är samma generöst musikantiska inramning och genreblandning, men med opera som huvudnummer (på måndagen stod en jazzkväll med trumpetaren Jan Allan på programmet).

Sålunda kan det i kompletterande utflykter finnas inslag som recitation av Paul Lundhs 
Leksandskullan och Vår Herre med Anna Eiding, sopranen Agnes Auers tolkning av Lindström/ Norléns Visa vid midsommartid och en brudmarsch från Norge för stråktrio, vilket jag misstänker var en hommage till gästande cellisten Kristin Alsos Strand. Där prickades det finaste musikaliska inslaget in.

Breda Anna Eiding medverkade sedan förtjänstfullt i olika roller och i den för oskolade röster tämligen ganska avancerade musiken.

Emilsson har skrivit kongenial och symbolmättad musiktill Daniel Viklunds libretton, vars oomtvistliga språkliga talang ju var så påfallande för den tidigare framgången Piga ô tyttgubben i ladan. Emilsson låter till exempel stämmorna stiga när fåglarna stiger till himlen och han har bland annat en listigt inlagd showstopper som avslutning i Kejsarens nya kläder.

För min del kunde Emilsson gärna övervägt mer publikvänligt trallig melodiföring.
Hans Christian Andersens fabel Den fula ankungen och konstsagan
Kejsarens nya kläder, är utmärkt stoff för Viklund.

Den förra är ju grymmare än många inser - att som Emilsson beskriva dem som en dråplig och en varm berättelse är måhända att ta något lätt på Ankungens existentiella frågor.

Sångligt utmärker sig den varma barytonen Viktor Rydén och skådespelar-mässigt Amelie Eiding, som en lustfylld katt. Hovsångerskan Ingrid Tobiasson förefaller ha en outslitlig mezzo.

Publik: Fullsatt (180)
Skifsladan, Uppsälje, 23 juni 2019
Jens Runnberg
jens.runnberg@mittmedia.se

Här är hela artikeln med bilder (om du har tillgång till DT)